Need for Speed: Most Wanted
2005.12.10. 14:41
Nagyon sok olyan játék van, melyből a fejlesztők rendszertelen időközönként kiadnak egy-egy újabb részt. Ilyen például az EA FIFA-ja, vagy NBA-je. Egy ilyen gamet sikeresen felfutatni nem nehéz, de az örök első helyet megtartani már annál inkább. Egyrészt minden évben mutatni kell valami nagyon újat, hogy a játékosok ne mondhassák: "Mi ez? Ez most a régi vagy az új rész?" Másrészt bízni kell a szerencsében, hogy a konkurencia nehogy jobbat adjon ki ugyanabban a műfajban. Gondolok itt a Pro Evolution Soccer 5 és a FIFA 06 párharcára, ahol hiába a nagy név a PES 5 leiskolázza vetélytársát. Ilyen sorozat a szintén EA fejlesztése alatt álló Need for Speed sorozat, melyből itt a várva-várt legújabb rész, NFS: Most Wanted néven. Ez az a játék, mely megbosszúlja a FIFA elvérzését...
Először egy kis történelem. Az NFS sorozat kilenc részből állt. A sorozat első három tagja szinte teljesen megegyezett, maximum új pályák, új autók kerültek az újabb részekbe. Ez ilyen formában csöppet unalmas volt, így rohamosan kezdett csökkenni az eladott példányszám. EA bácsi ekkor magába vonult, felvett egy nagyszámú igazi fantáziával megáldott embert, és elkezdtek gondolkodni. Kiadta a negyedik részt NFS: Hot Pursuit néven. Ebben a legfőbb újítás a rendőrök megjelenése volt. Mondanom sem kell hatalmas siker volt. Az ötödik rész ismét nagy változáson ment keresztül. Az NFS: Porsche-ből eltűntek a zsaruk, és csakis különféle Porsche autókkal lehetett nyomulni. A hatodik NFS: Hot Pursuit 2 néven jött ki. Itt új autókat, pályákat kaptunk, és visszatértek a hatóság emberei. Ez viszont ismét unalmassá vált, így ismét leültek gondolkodni. Így a következő két részben, olyat tettek, amilyet még eddig soha senki. Ugyanis az NFS: Underground 1 és 2 részében utcai versenyeken jártunk, szénné tuningolt verdánkkal.
És most elérkeztünk a legújabb, számszerint kilencedik részhez, melyről még egy szót nem szóltam, az NFS: Most Wantedhez. Na ebben a részben aztán összeraktak mindent a fejlesztők amit csak találtak a polcokon. Értem ezalatt, hogy egyszerre lehet versenyezni, tuningolni, ráadásul a rendőrök is üldöznek. Tehetjük mindezt természetesen egy sztori keretében. Főhősünk éppen a Rockport City-i vagányok egyik tagjával versenyez. Miután ezt a tagot lenyomtuk az erősen teljesítmény-orientált BMW 3-asunkal, először a helyi rendőrkapitány figyelmeztet, hogy jobb ha vigyázunk magunkra, mert ők mindenütt jelen vannak. Persze mi csak röhögünk rajta, meg az alig pár száz lóerős Viper GTS-én. A következő verseny után találkozunk a fekete listás srácokkal, akik természetesen belénk kötnek. Apropó feketelista. Ez a rendőrségi jegyzet, annak a 15 versenyzőnek a nevét tartalmazza, melyet a rendőrbácsik a legjobban keresnek, mászóval nagyon sok rossz fát tettek a tűzre. A lista vezetője - Razor - kihív minket egy versenyre, ahol mi csúnyán beégünk. Ugyanis a mérkőzés közepette járművünk meghal, ráadásul még el is vontatják. Ennyit erről... Segítőnktől és mecénásunktól - Mia - kapunk annyi pénzt, hogy megvehessük első autónkat egy Fiat Punto, vagy egy Volkswagen Golf(5) GTI személyében. Főszereplőnk meg akarja bosszulni az ellene és kocsija ellen elkövetett merényletet, így elhatározza, hogy egyesével nyomja le a fekete listás tagokat. Ám ez nem olyan egyszerű. Ugyanis minden versenyző különböző feltételeket szab nekünk, melyeket először teljesíteni kell, aztán kezdődhet a tánc. Pl.: nyerjünk meg 6 versenyt, intézzünk el 5 rendőrt és szedjünk össze 150.000$ vérdíjat. Vérdíjat a rendőri üldözések során szerezhetünk. Szóval, ha meglát egy policeman, akkor az utánunk ered, és ha nagyon nem bír velünk hívja a társait, FBI(!)-t, helikoptert. Minél tovább bírjuk a rendőrök nyomását, minél többet rombolunk, annál több vérdíjat kapunk. Magasabb körözési szinten már megjelennek a komolyabb rendőrautók is. Ahhoz, hogy ezeket a komolyabb gépeket otthaggyuk, már nem elég a nitró, gondosan meg kell választanunk az útvonalunkat is, mert ha fölhajtunk az autópályára, biztos a halál, mivel itt nincsennek mellékutak ahová elbújhatnánk. Üldözés közben halljuk egyébként a rendőrség frekvenciáját; ez nagyon feelinges. Ha nem akarunk üldözősdit játszani, akkor a képernyő tetején van egy úgynevezett "rendőrség-előrejelző", ami elkezd pattogni ha zsaru felé tartunk. Ha ezt későn vesszük észre, az idő lelassul, a kép kivilágosodik és a kamera a rendőrre zoomol, majd kezdőthet az üldözősdi. Hátborzongató érzés.
Ami még nagyon változott az előző részekhez képest az a környezet, mely teljesen interaktív lett. Ez alatt értem, hogy kisebb fákat, buszmegállókat, hirdetőoszlopokat, kerítéseket simán összerombolhatunk. Ezek természetesen lassítanak sebességünkön, így érdemes őket kerülni. Vannak viszont olyan tárgyak helyek, melyeknek ajánlott nekizúgni. Ilyen a víztorony, melyet ha feldöntünk nem elég hogy a rendőrségi kiadást jócskán megnöveli, de ha ráesik a zsarura, az minket többet már nem igazán fog üldözni. Ilyen tárgyak még, a kitámasztott yacht, erkélyek, benzinkutak, melyen szépen robbannak. Az interaktivitás versenyek közben is érvényes, ami azt jelenti, hogy ha úgy fejezzük be a versenyt, hogy a célvonalon egy sárga kocsi totyogott előttünk, akkor az a célvonal után is ugyan ott fog tötymörögni. Vagy ha verseny közbe zsarukat kapunk, azok hiába befejztük a versenyt, még üldözni fognak. Nos, ha levertünk egy feketelistás tagot, utána következikegy kis szerencse játék. Adott 6 kártya, 3 kérdőjeles, 3 alatt pedig tudjuk hogy mi van. Két kártyát választhatunk, viszont ügyeljünk arra, hogy az egyik kérdőjeles lap alatt ott van a Pink Slip, azaz elvehetjük a másik kocsiját!
Több mint 30 féle gyári autóból válogathatunk, kezdve a már említett Fiat Puntotól, egészen a Porsche Carerra GTI-ig. Arra azonban ne is számítsunk, hogy ugyanazzal a géppel végig tudjuk nyomni az egész játékot, mivel az ellenfelek is fokozatosan erősebbek lesznek. Érdemes még megemlíteni a törésket. Ez az ami még mindig nincs, csak egy-egy üveg törik be, és autó textúrája változik csak, de még ezt is ki lehet kapcsolni. A járműveket lehet tuningolni a már jól megszokott módon. Van most 4 szintünk, és ebből lehet válogatni. Kaptunk két új játékmódot is. Egyik a Tollboth, ahol adott egy pálya és az ellenőrzőpontok. Minden ellenőrző pontnál kapunk bónuszidőt, ami alatt teljesíteni kell az adott szakaszt. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy Timetrial, csak itt másképp hívják. A másik játékmód a Speedtrap. Itt a pályán el vannak helyezve az előre megadott helyen trafipaxok, melyek lemérik sebességünket, majd ezeket összeadják. Az nyer, aki a legnagyobb összsebességet éri el. Jelentős újítás még a Speedbraker bevezetése, melynek segítségével lelassíthatjuk az időt, így könnyebben tudjuk irányítani a benzinzabáló gépünket.
A grafika a megszokotthoz hasonlóan tökéletes, az autók is mintha élőben látnánk őket. A hangok szintén jól sikeredtek, a muzsika a játékhoz illően pörgős. Hibákat még keresve sem találhat az ember, talán egy picit monotonná válik egy idő után a folyamatos üldözés, versenyezés. Ettől függetlenül, méltó utódja az előző részeknek. Sok újítás jellemzi a játékot, így a műfaj szerelmesei biztosan el lesznek vele egy ideig. Jó játékot!
|